Η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου της Σερβίας διευκρινίζει ότι δεν προτίθεται να εξαρτήσει την νέα Εκκλησία με περιοριστικές ρήτρες — «Δεν βρισκόμαστε σε επιρροή ή πίεση κανενός»
Η Ιερά σύνοδος σε ανακοίνωσή της μεταξύ άλλων αναφέρει: “Έχοντας λάβει την πράξη της Ιεράς Συνόδου των Επισκόπων της «Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας — Αρχιεπισκοπή Οχρίδας» με την οποία αποδέχεται το γενικά αναγνωρισμένο κανονικό καθεστώς που της παραχωρήθηκε το 1959 από την Ιερά Σύνοδο Επισκόπων της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ελπίζει ότι η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία θα επιλύσει το κανονικό καθεστώς, το οποίο θα πρέπει να ακολουθείται από πανορθόδοξη συναίνεση και αποδοχή αυτού του καθεστώτος”. Όπως επισημαίνεται για το θέμα της Εκκλησίας των Σκοπίων ότι “η απόφαση που θα ληφθεί δεν θα υπόκεινται σε επιρροή ή πίεση κανενός
Και τονίζει ότι χαιρετίζει την αποδοχή του αναγνωρισμένου κανονικού καθεστώτος, που είναι το καθεστώς της ευρύτερης δυνατής αυτονομίας, δηλαδή της πλήρους εσωτερικής ανεξαρτησίας, που χορηγήθηκε το 1959. Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι εφόσον αυτό εξάλειψε τους λόγους της διακοπής της λειτουργικής και κανονικής κοινωνίας, που προκλήθηκε από τη μονομερή ανακήρυξη του αυτοκεφάλου το 1967, καθιερώνεται μια πλήρης λειτουργική και κανονική κοινωνία.
Για να επισημανθεί ότι ο διάλογος για το μέλλον και το τελικό καθεστώς των επισκοπών στη Βόρεια Μακεδονία είναι όχι μόνο δυνατός αλλά σκόπιμος, θεμιτός και ρεαλιστικός.
Επίσης τονίζεται: “στο διάλογο για το μελλοντικό και ενδεχομένως τελικό κανονικό καθεστώς, η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία θα καθοδηγείται αποκλειστικά από εκκλησιολογικές — κανονικές και ποιμαντικές αρχές, κριτήρια και κανόνες, χωρίς να ενδιαφέρεται για «γεωπολιτικά», «εκκλησιαστικά — πολιτικά» κριτήρια για μονομερείς πρωτοβουλίες.
Η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου της Σερβίας λέει ότι δεν προτίθεται να εξαρτήσει την νέα Εκκλησία με περιοριστικές ρήτρες σχετικά με το εύρος της δικαιοδοσίας της στην πατρίδα της και στη διασπορά της μετά την επίλυση του καθεστώτος, με τη σύστασή της να επιλύσει το ζήτημα της επίσημης ονομασίας της με άμεσο αδελφικό διάλογο με τις Ελληνικές και άλλες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Θυμίζουμε ότι στην αναγνώριση της Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας με την ονομασία Αρχιεπισκοπή Αχρίδος και Προκαθήμενο τον Αρχιεπίσκοπο Στέφανο, προχώρησε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, με απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, υπό την προεδρία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Οι εξελίξεις στο θέμα αυτό, που κυοφορείται από έτους είναι ραγδαίες καθώς, σύμφωνα με εκκλησιαστικές πηγές, συνδυάζονται και με την κατάσταση στο μέτωπο της Ουκρανίας και του ρόλου που επιδιώκει να αναλάβει ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος.
Με την απόφαση αυτή ο Οικουμενικός Πατριάρχης δέχεται σε κοινωνία την Εκκλησία των Σκοπίων, δηλαδή την αναγνωρίζει και παύει αυτή να είναι σχισματική , ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι της δίνει και Αυτοκεφαλία αλλά ότι η συγκεκριμένη Εκκλησία με την επίσημη ονομασία πλέον Αρχιεπισκοπή Αχρίδος, και μάλιστα χωρίς δυνατότητα χρήσης του όρου Μακεδονία ή παραγωγών του υπάγεται στη δικαιοδοσία του Οικουμενικού Θρόνου.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου αναφέρει:
«Έχοντας λάβει την πράξη της Ιεράς Συνόδου των Επισκόπων της «Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας – Αρχιεπισκοπή Οχρίδας» με την οποία αποδέχεται το γενικά αναγνωρισμένο κανονικό καθεστώς που της παραχωρήθηκε το 1959 από την Ιερά Σύνοδο Επισκόπων της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ελπίζει ότι η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία θα επιλύσει το κανονικό καθεστώς, το οποίο θα πρέπει να ακολουθείται από πανορθόδοξη συναίνεση και αποδοχή αυτού του καθεστώτος, η Ιερά Σύνοδος των Επισκόπων αποφάσισε:
– Με ευγνωμοσύνη στον Κύριο και με χαρά, η Σύνοδος χαιρετίζει την αποδοχή του γενικά αναγνωρισμένου κανονικού καθεστώτος, που είναι το καθεστώς της ευρύτερης δυνατής αυτονομίας, δηλαδή της πλήρους εσωτερικής ανεξαρτησίας, που χορηγήθηκε το 1959.
– Εφόσον αυτό εξάλειψε τους λόγους της διακοπής της λειτουργικής και κανονικής κοινωνίας, που προκλήθηκε από τη μονομερή ανακήρυξη του αυτοκεφάλου το 1967, καθιερώνεται μια πλήρης λειτουργική και κανονική κοινωνία·
– με την εγκαθίδρυση ενότητας και υπό τις προϋποθέσεις ισχύος της κανονικής τάξης σε ολόκληρη την επικράτεια της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ο διάλογος για το μέλλον και το τελικό καθεστώς των επισκοπών στη Βόρεια Μακεδονία είναι όχι μόνο δυνατός αλλά σκόπιμος, θεμιτός και ρεαλιστικός
– στο διάλογο για το μελλοντικό και ενδεχομένως τελικό κανονικό καθεστώς τους, η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία θα καθοδηγείται μόνο και αποκλειστικά από εκκλησιολογικές-κανονικές και εκκλησιολογικές και ποιμαντικές αρχές, κριτήρια και κανόνες, χωρίς να ενδιαφέρεται για «γεωπολιτικά», «εκκλησιαστικά – πολιτικά» και άλλα δοσμένα ή για μονομερείς πρωτοβουλίες και δεν υπόκεινται σε επιρροή ή πίεση κανενός
– και, τέλος, η Ιερά Σύνοδος των Επισκόπων δεν προτίθεται να εξαρτήσει τη νέα αδελφή Εκκλησία με περιοριστικές ρήτρες σχετικά με το εύρος της δικαιοδοσίας της στην πατρίδα και στη διασπορά μετά την επίλυση του καθεστώτος της, με τη σύστασή της να επιλύσει το ζήτημα της επίσημης ονομασίας της με αδελφικό διάλογο με τις Ελληνικές και άλλες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.»